Michelin
o wieku opon
Szukasz opon znanego producenta, ale przeraża Cię ich cena? A może trafiłeś na jedną z naszych ofert wyprzedaży opon nowych ze starszym rocznikiem produkcji (tzw. OLD DOT) i zastanawiasz się jakie tak naprawdę znaczenie ma wiek opon?
Wiedzy zawsze najlepiej zaczerpnąć u źródła. A gdzie znajdziemy lepsze źródło niż bezpośrednio u producenta? Michelin to największy w Europie i jeden z największych na świecie producentów opon. Jakie jest zdanie jego specjalistów na temat starzenia się opon?
Prawda o starzeniu się opon
Badania nie wykazały różnicy w osiągach opon nowych i nieużywanych opon trzyletnich
PYT.: Dlaczego Michelin publikuje informacje na temat starzenia się opon?
ODP.: Ponieważ istnieje powszechne niezrozumienie kwestii starzenia się ogumienia. Należy pamiętać, ze data montażu opony na pojeździe jest ważniejsza od daty produkcji opony z jej kodu DOT.
PYT.: Opona niezamontowana na pojeździe nie starzeje się w sposób znaczący. Dlaczego tak się dzieje?
ODP.: Przed montażem na pojeździe opona jest nienapompowana i nieobciążona. Wpływ, choć w ograniczonym zakresie, maja na nią stosunkowo niewielkie zmiany temperatury w pomieszczeniu, w którym jest przechowywana.
PYT.: Więc jeśli DOT, czyli data produkcji, nie ma znaczenia, to jaka data MA znaczenie?
ODP.: Data montażu opony na pojeździe. Podczas eksploatacji na oponę działają znaczne siły generowane przez obciążenie, uderzenia w przeszkody, krawężniki, a także szereg innych czynników niewystępujących podczas przechowywania. Dlatego proces starzenia się opon znacząco przybiera na sile dopiero po montażu na pojeździe.
PYT.: Czy istnieją jakieś badania potwierdzające, że proces starzenia się opon rozpoczyna się dopiero po ich montażu?
ODP.: Przeprowadzono trzy badania w Korei Płd., Niemczech i Arabii Saudyjskiej. Wyniki badan w Korei Płd. i Niemczech nie wykazały żadnej różnicy w osiągach opon nowych i nieużywanych opon 3-letnich. Badanie z Arabii Saudyjskiej wykazało, ze zmiany starzeniowe w oponie używanej na pojeździe przez rok są porównywalne do zmian starzeniowych opony przechowywanej przez 10 lat.
PYT.: Opona zaczyna się starzeć dopiero po zamontowaniu na pojeździe. Jakie są zalecenia Michelin pod kątem konserwacji opon po montażu?
ODP.: Od chwili montażu na pojeździe opony wymagają czynności konserwacyjnych, które nie były istotne podczas ich przechowywania. Są to utrzymywanie prawidłowego ciśnienia, regulacja zbieżności kół i osi pojazdu, sprawdzanie opon pod katem ewentualnych uszkodzeń i pomiary głębokości bieżnika.
Źródło: Michelin
Aby dowiedzieć się więcej na temat wieku opon sprawdź kolejne artykuły dostępne na naszej witrynie: