Silniki rowerów elektrycznych

Co musisz wiedzieć o silnikach elektrycznych ebike. Jak dbać o silnik w rowerze elektrycznym?

Silniki rowerów elektrycznych.

Silniki do rowerów elektrycznych są jednym z ważniejszych elementów tego typu pojazdów. Ich umiejscowienie ma znaczący wpływ na wydajność i komfort jazdy. Przepisy dotyczące omawianych silników wyraźnie ograniczają ich moc do 250W, a samo wspomaganie elektryczne roweru może działać wyłącznie do prędkości maksymalnej 25 km/h. Warto jednak pamiętać, że nie są to jedyne cechy wspomnianych komponentów. Silniki do rowerów elektrycznych są dostępne w kilku różnych rodzajach, które znacznie różnią się między sobą.

Najbardziej zauważalną gołym okiem różnicą między poszczególnymi modelami jest położenie komponentu w pojeździe. Pod względem umiejscowienia, wyróżniamy: silnik w przednim kole, silnik w tylnym kole i silnik centralny.

Silnik w przedniej piaście

Silnik ten jest umieszczony w przednim kole roweru. Jest to jeden z najprostszych i najtańszych rodzajów silników, który działa poprzez przeniesienie napędu na koło przednie. Silnik przedni wyróżnia się w montażu i naprawie oraz stosunkowo niską ceną. Nie ogranicza funkcjonalności tylnej piasty, dzięki czemu możliwe jest zainstalowanie dowolnej przerzutki przy tylnym kole, również zintegrowanej z piastą. Umiejscowienie silnika z przodu wiąże się z większym obciążeniem przedniej części roweru co może wpływać na komfort kierowania, jednak w przypadku często spotykanych rowerów z baterią położoną w okolicy bagażnika, otrzymujemy korzystne rozłożenie masy. Silniki w przednim kole są rekomendowane do rowerów o przeznaczeniu miejskim lub rekreacyjnym. Najlepiej sprawdzają się na utwardzonych drogach.

Silnik w tylnej piaście

Silnik tylny jest umieszczony w tylnym kole roweru. Jest to bardziej zaawansowany rodzaj silnika niż przedni, ponieważ jest on lepiej przystosowany do jazdy po nierównych terenach. Silnik tylny jest zazwyczaj zamontowany w specjalnie przystosowanej piaście. Jest on trudniejszy w montażu niż silnik przedni, jednak zapewnia zauważalnie bardziej dynamiczną jazdę ze względu na bezpośrednie przełożenie mocy na obrót koła. Dodatkowo ten typ silnika jest zauważalnie cichszy, a dodatkowe obciążenie na tylnym kole choć odczuwalne podczas jazdy, ma pozytywny wpływ na przyczepność roweru. 

Silnik centralny

Silnik centralny korbowy jest umieszczony w głównym rdzeniu roweru, w miejscu, gdzie znajduje się suport. Jest to najbardziej zaawansowany rodzaj silników do rowerów elektrycznych, który pozwala na jazdę nawet po najtrudniejszych terenach. Silnik centralny korbowy jest najtrudniejszy w montażu ze wszystkich trzech rodzajów silników, a cena jest zazwyczaj wyższa, jednak cechuje się wyjątkową wydajnością. Ze względu na równomierne rozłożenie masy, ten rodzaj silnika nie wpływa na równowagę roweru. Silnik centralny sprawdza się doskonale na każdym terenie, a dzięki bezpośredniemu przełożeniu mocy na obrót pedałów, wrażenia z jazdy pojazdem zaopatrzonym w ten rodzaj silnika są najbardziej zbliżone do tradycyjnego roweru.

Silniki rowerów elektrycznych
Umiejscowienie silnika: silnik w przednim kole, silnik centralny i silnik w tylnym kole.


Jaka marka silnika roweru elektrycznego?

Silnik jest jednym z najważniejszych komponentów roweru elektrycznego, warto zatem zwrócić uwagę na to, czy pochodzi on od zaufanego i sprawdzonego producenta, niezależnie czy planujemy kupić używany rower elektryczny na OLX, czy interesują nas tanie rowery elektryczne z Chin, czy sam silnik elektryczny do roweru, a może wyłącznie nowe markowe rowery elektryczne.

Jedną z najważniejszych marek zajmujących się silnikami elektrycznymi na rynku jest Bosch. Wiele modeli silników tworzonych przez niemiecką firmę znajduje zastosowanie przy rowerach elektrycznych najwyższej klasy. Jednym z flagowych modeli silników Bosch jest seria Active Line czy Active Line Plus zaprojektowana z myślą o najlepszych rowerach miejskich.

Innym ważnym producentem silników do rowerów elektrycznych jest Shimano. Japońska firma oferuje mnóstwo wysokiej jakości modeli napędów elektrycznych. Oprócz samych silników produkują również wiele innych komponentów rowerowych, takich jak hamulce rowerowe, przerzutki, pancerze i wiele innych.

Oprócz dwóch czołowych koncernów, możemy znaleźć wielu innych renomowanych producentów silników do rowerów elektrycznych, cieszących się uznaniem klientów na całym świecie, takich jak: Bafang – cechujący się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny, Yamaha, Brose, MXUS, Tongsheng, czy spotykany przy sprawdzonych budżetowych modelach Xiongfeng.



Jak dbać o silnik w rowerze elektrycznym?

Aby utrzymać silnik roweru elektrycznego w dobrym stanie, ważne jest przestrzeganie pewnych podstawowych zasad konserwacji i pielęgnacji.

Używaj silnika zgodnie z jego przeznaczeniem

Silniki do rowerów elektrycznych są najczęściej przystosowane do jazdy po miejskich i niektórych leśnych trasach. W przypadku modeli miejskich, nie przeciążaj ich na przykład jazdą po górach czy innym wyjątkowo trudnym terenie.

Prawidłowa eksploatacja

Podczas jazdy, warto pamiętać, aby przestrzegać zaleceń producenta dotyczących intensywności korzystania ze wspomagania. Pozwoli to uniknąć jego przegrzania i przeciążenia.

Czyszczenie i przechowywanie

Po każdej jeździe rower należy dokładnie oczyścić z błota, kurzu i innych zanieczyszczeń, aby nie dostawały się one nadmiernie do środka mechanizmów. Przechowywanie roweru w suchym miejscu, chroniąc go przed deszczem i mrozem, pozwoli na dłuższe użytkowanie baterii oraz silnika.

Sprawdzanie stanu łańcucha

Szczególnie w rowerach z silnikiem centralnym, warto regularnie sprawdzać stan łańcucha, a w razie potrzeby go wymienić, gdyż odkształcony, porozciągany łańcuch, może z czasem uszkodzić zęby na trybach. 

Serwisowanie

Jak w każdym rowerze, o który chcemy zadbać z jak najwyższą dokładnością, zaleca się przeprowadzanie okresowych serwisów roweru. Powinny one obejmować przegląd stanu baterii, układu elektrycznego, opon, hamulców, itp.

Nie naprawiaj i nie modyfikuj silnika samodzielnie

Ingerencja niedoświadczonych osób w mechanizm silnika może prowadzić do uszkodzenia lub awarii i skrócenia jego żywotności. Jeśli masz jakiekolwiek problemy z silnikiem, utrudniające prawidłową jazdę, skontaktuj się z profesjonalnym mechanikiem, który jest w stanie pomóc w diagnozie i naprawie usterek. 

Dzięki przestrzeganiu tych prostych zasad, silnik roweru elektrycznego będzie mógł służyć prawidłowo przez długi czas.

Marka silnika rowerów elektrycznych.

kliknij aby zobaczyć pełną ofertę rowerów elektrycznych

 

Potrzebujesz pomocy?

Nie możesz się zdecydować?

Skontaktuj się z naszym doradcą

44 61 62 685

Lub napisz zapytanie mailowo

info@x-opony.pl