Rowery elektryczne - przewodnik
Wszystko co powinieneś wiedzieć o rowerach elektrycznych. Ebike, pedelec, s-pedelec.
Który rower eletryczny wybrać?
Czym jest rower elektryczny ze wspomaganiem?
Rower elektryczny ze wspomaganiem, inaczej pedelec (z ang. "pedal electric cycle"), to rodzaj roweru, który wyposażony jest w silnik elektryczny wspomagający pedałowanie oraz akumulator. Celem takiego rozwiązania jest ułatwienie jazdy oraz zmniejszenie wysiłku wkładanego w pedałowanie podczas przemieszczania się po mieście i poza nim, szczególnie pod górę lub przy dłuższych dystansach.
Zgodnie z przepisami, pedelec musi spełniać normę EN15194, która określa m.in. brak możliwości jazdy "na samym silniku", ograniczenie prędkości, przy której działa wspomaganie do 25 km/h oraz maksymalną moc silnika 250W.
Oczywiście, możliwe jest poruszanie się takim rowerem powyżej 25 km/h. Wspomniane wcześniej ograniczenie dotyczy samego silnika, a dokładniej prędkości, do jakiej towarzyszy nam wspomaganie pedałowania. Powyżej tej prędkości wspomaganie ustanie, jednak będziemy mogli jechać szybciej za pomocą siły własnych mięśni.
Rowery elektryczne - często zadawane pytania:
Jak działa wspomaganie pedałowania?
Gdy kierujący naciska na pedały, silnik elektryczny wspomaga ich ruch w celu ułatwienia jazdy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, wysiłek jaki musimy włożyć w rozpędzenie oraz utrzymywanie pożądanej prędkości roweru jest nawet kilkakrotnie mniejszy!
Systemy wspomagania omawianych rowerów elektrycznych są tak zaprojektowane, aby były jak najbardziej naturalne w użytkowaniu i działały w pożądany sposób, współgrający z użytkownikiem. Siła wspomagania dostosowywana jest do siły z jaką pedałuje rowerzysta, w zależności od wybranego trybu.
W większości modeli istnieje możliwość wyboru poziomu wspomagania, co pozwala dostosować go do indywidualnych potrzeb i kierującego. Niektóre modele posiadają również tryb "pedałowania o własnych siłach", w którym mamy możliwość całkowicie wyłączyć wspomaganie, a kierujący może poruszać się jak na standardowym rowerze.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, wspomaganie towarzyszy kierującym aż do 25 km/h. Powyżej tej prędkości, działanie wspomagania zostanie wstrzymane, dopóki nie zwolnimy poniżej tej wartości. Warto jednak pamiętać, że w większości przypadków odcięcie wspomagania nie następuje gwałtownie, ale stopniowo jego siła jest zmniejszana, aby nie zaburzać komfortu jazdy.
Jak daleko zajedziemy ze wspomaganiem?
Maksymalny zasięg jazdy rowerem hybrydowym wyposażonym w silnik elektryczny zależy przede wszystkim od pojemności akumulatora oraz mocy samego silnika. Im większa pojemność akumulatora i moc silnika, tym większy zasięg. Akumulatory najczęściej mają pojemność od 250 do 600 Wh, co odpowiada zasięgowi od 20 do nawet 100 km!
Innym czynnikiem, od którego zależy maksymalny zasięg, jest waga rowerzysty oraz obciążenie roweru. Im większe obciążenie roweru, tym większe zużycie energii.
Styl jazdy oraz warunki drogowe również wpływają na maksymalny zasięg roweru elektrycznego. Jeśli rowerzysta porusza się głównie po płaskim terenie i jedzie z umiarkowaną prędkością, zasięg będzie większy niż w przypadku jazdy po górach czy ciągłej szybkiej jazdy.
Aby dowiedzieć się, jaki jest maksymalny zasięg danego roweru elektrycznego, warto zapoznać się z jego specyfikacją techniczną. Można w niej znaleźć informacje o pojemności akumulatora oraz mocy silnika, co pozwoli oszacować maksymalny zasięg. Często sami producenci podają w specyfikacji przybliżony zasięg jazdy na wspomaganiu.
Rodzaje rowerów elektrycznych
• Pedelec – standardowy rower ze wspomaganiem pedałowania do 25 km/h (zwany również hybrydowym / elektrycznym)
• S-pedelec – rower ze wspomaganiem pedałowania powyżej 25 km/h
• E-bike – rower z możliwością jazdy za pomocą samego silnika (bez pedałowania)
Porównując hybrydowy rower elektryczny typu pedelec z innymi odmianami, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych różnic. Po pierwsze, jak już wspomniano, pedelec jest wspomagany tylko wtedy, gdy użytkownik pedałuje, co oznacza, że wymaga on aktywności fizycznej. E-bike natomiast może być wspomagany za pomocą „manetki gazu” niezależnie od tego, czy użytkownik pedałuje, co oznacza, że może być używany jako pojazd autonomiczny. S-pedelec z kolei działa tak samo jak pedelec, jednak wyłączenie wspomagania następuje dopiero przy prędkości 45 km/h.
Pedelec, czyli standardowy rower elektryczny ze wspomaganiem jest zazwyczaj lżejszy i bardziej zwrotny od roweru elektrycznego typu E-bike. Ma niższą maksymalną prędkość jazdy ze wspomaganiem niż E-bike czy S-pedelec, ponieważ jest ograniczony do 25 km/h. E-bike oraz S-pedelec mogą osiągać wyższe prędkości, jednak z tego powodu wymagają posiadania homologacji, muszą być zarejestrowane, w ruchu drogowym mogą jeździć wyłącznie po jezdniach, wymagają ubezpieczenia OC, a podczas jazdy nimi obowiązkowy jest kask. Do legalnego poruszania się na nich po drogach publicznych wymagane jest prawo jazdy kategorii AM lub dowolnej innej kategorii (np. B), lub karta motorowerowa, jeżeli została wydana przed 2013 rokiem.
Czy jazda rowerem elektrycznym ze wspomaganiem wymaga specjalnych uprawnień?
Rower elektryczny typu pedelec to pojazd elektryczny, który nie przekracza maksymalnej prędkości 25 km/h, dlatego nie jest traktowany jako pojazd motoryzacyjny i nie wymaga ubezpieczenia OC ani rejestracji. Poruszanie się nim jest uwarunkowane tak samo, jak w przypadku tradycyjnego roweru.
Inaczej wygląda ta kwestia w przypadku rowerów typu e-bike czy s-pedelec, czyli modeli poruszających się z prędkością do 45 km/h za pomocą wspomagania, lub wyłącznie samego silnika (w przypadku rowerów typu ebike posiadających manetkę gazu). Są one traktowane prawnie jako motorowery, zatem nie obejdzie się bez zarejestrowania pojazdu. Oprócz tego, do legalnego poruszania się nimi, wymagana jest homologacja, ubezpieczenie OC oraz kask ochronny. Legalna jazda ebikiem i s-pedeleciem po drogach publicznych możliwa jest tylko w przypadku posiadania prawa jazdy kategorii AM lub dowolnej innej kategorii (w tym B). Dopuszczalna jest również karta motorowerowa wydana przed 2013 rokiem.
Choć wiele sklepów rowerowych i portali tematycznych używa pojęć pedelec, rower elektryczny i ebike naprzemiennie, warto pamiętać, że pojazd nazywany fachowo e-bikiem, wyróżnia się możliwością jazdy bez pedałowania, posiada manetkę gazu i może poruszać się ze znacznie większą prędkością. Traktowanie tych pojęć jako synonimy, przez lata utarło się w mowie potocznej, jednak podczas wyszukiwania informacji na temat przepisów dotyczących jazdy tymi pojazdami, warto rozróżniać te pojęcia.
Czy warto kupić rower elektryczny?
Rower elektryczny ze wspomaganiem jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą uniknąć korków i zatłoczonych ulic w mieście. Jazda rowerem pozwala na szybkie i sprawne przemieszczanie się pomiędzy różnymi miejscami, bez konieczności szukania miejsca parkingowego czy tracenia czasu w korkach. Pojazd ten nie tylko świetnie się sprawdza jako rower miejski, ale także podczas dłuższych oraz na trasach pełnych wzniesień i podjazdów.
Warto zauważyć, że pedelec nie jest uznawany za pojazd silnikowy, więc nie trzeba go rejestrować ani ubezpieczać!
Korzystanie z roweru elektrycznego ma szereg zalet, zarówno dla naszego zdrowia, jak i dla środowiska. Przede wszystkim jazda na rowerze, w tym także ze wspomaganiem, pozwala na regularną aktywność fizyczną, co jest niezwykle ważne dla naszego zdrowia – wzmacnia mięśnie nóg i pozwala spalić dodatkowe kalorie.
Ponadto, jest to ekologiczny środek transportu, który nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, kiedy coraz większy nacisk kładzie się na ochronę środowiska.
Rower elektryczny ze wspomaganiem pedałowania to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą cieszyć się aktywnością fizyczną i jednocześnie korzystać z wygód elektrycznego napędu!
CIEKAWOSTKI O ROWERACH ELEKTRYCZNYCH EBIKE